„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż mi, a zapamiętam,
pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
Konfucjusz
Wyobraź sobie ciemność… mimo szeroko otwartych oczu… mimo blasku słońca, którego ciepło czujesz na twarzy… wyobraź sobie, że stałeś się osobą niewidomą…
Na warsztatach projektowych pt.: „Jak mówić o niepełnosprawności?” – 15 października – Międzynarodowy Dzień Białej Laski, uczniowie poznali podział osób mających niepełnosprawność narządu wzroku – na osoby niewidome, ociemniałe, szczątkowo widzące i niedowidzące.
W ramach współpracy z Biblioteką Miejską w Centrum Agora świetliczaki otrzymały niezwykłą bajkę oraz możliwość odczytania jej palcami w Alfabecie Braille’a. Wysłuchali historię powstania Białej Laski jako znaku osób niewidomych, a także głuchoniemych.
Podczas zajęć świetliczaki przeniosły się świat ciemności. Z zakrytymi oczami, kierowani przez innych, wyciągali różne przedmioty z pudełeczka. Zadaniem uczniów było uruchomienie pozostałych zmysłów, aby odgadnąć co wylosowali. Następnie wyruszyli na teren szkoły, próbując pokonać tzw. bariery architektoniczne – długie korytarze i schody, w asyście opiekuna do osób niewidomych. Dziecięcy przewodnik miał wspierać, towarzyszyć i wydawać konkretne oraz jasne wskazówki, dbając przy tym o zdrowie i bezpieczeństwo swojego kolegi.
Powrót do świata jasności i kolorów był emocjonującym momentem, uczniowie opowiedzieli jakie sytuacje sprawiły im trudność, odczucie zagubienia i niemocy oraz kiedy poczuli ulgę i satysfakcję z bliskości drugiej osoby.
Na zakończenie warsztatów dzieci pokolorowały ważną postać – psa przewodnika, który zastępuje oczy osobie niewidomej.
eTwinning
Czy możliwe są spotkania naszych świetliczaków z uczniami z Rumunii, Słowenii czy Grecji? TAK! Dzięki programowi Unii Europejskiej eTwinning, którego celem jest umożliwienie zdalnego - czyli po prostu internetowego - kontaktu między szkołami z wielu państw europejskich.
Rozpoczęliśmy nasz projekt "Przygoda w muzeum". Na dobry początek stworzyliśmy mapę myśli, by móc z dziećmi z zagranicy porównać ich spojrzenie na temat sztuki muzealnej.
Światowy Dzień Mycia Rąk
stał się doskonałą okazją, do przypomnienia zasad higieny osobistej. W ramach Projektu Edukacyjnego
pt.: „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” świetliczaki prześledziły krok po kroku instrukcję właściwego mycia rąk oraz zachowania czystości ciała, włosów i jamy ustnej.
Wspólny dialog z uczniami zakończył się wykonaniem prac plastycznych i rozwiązaniem kart tematycznych. Podsumowanie było jasne HIGIENA OSOBISTA JEST KLUCZOWA DLA ZDROWIA w każdym wieku.
Jak wiadomo, piosenka jest dobra na wszystko:
„Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda,
Tak się zaczyna wielka przygoda.
Myję zęby bo wiem dobrze o tym,
Ten kto nie myje ten ma kłopoty.
Żeby zdrowe zęby mieć trzeba tylko chcieć.
Ref.:
Szczotko, szczotko, hej szczoteczko ooo,
Zatańcz ze mną, tańcz w kółeczko ooo,
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo ooo,
Po jedzeniu kręć nią żwawo ooo.
Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć.”
„Nauczyciel to jedna z najbardziej wyjątkowych osób na całym świecie, bo któż inny mógłby każdego dnia ofiarowywać to, co w nim najlepsze, cudzym dzieciom?”
Deanna Beisser
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ jest okazją do podziękowania osobom, które
wkładają wiele trudu i serca w nasze wychowanie i naukę. WSZYSTKIM PRACOWNIKOM
SZKOŁY składamy najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności. Niechaj ten dzień
będzie wyjątkowy, miłego świętowania!!!